İş ve İnşaat Makineleri
Rosatom, Macaristan’daki Paks-2 Nükleer Güç Santrali’nde İnşaat Sürecini Başlattı
Rusya Devlet Nükleer Enerji Kuruluşu Rosatom, Macaristan’daki Paks-2 Nükleer Güç Santrali (NGS) sahasında düzenlenen törenle, 5. Güç Ünitesi’nin reaktör binası temelinde ilk beton dökümünü gerçekleştirdi. Bu kritik adımla birlikte proje, aktif inşaat aşamasına resmen geçmiş oldu.
Paks-2, AB’de VVER-1200 Teknolojisine Sahip İlk Santral Olacak
Paks-2 NGS kapsamında inşa edilen 5. Güç Ünitesi, 3+ nesil Rus nükleer teknolojisi VVER-1200 reaktörü ile donatılacak. Proje tamamlandığında Paks-2, Avrupa Birliği sınırları içinde bu teknolojiye sahip ilk nükleer güç santrali olma özelliğini taşıyacak.
Üst Düzey Katılımla “İlk Beton” Töreni
Santral sahasında düzenlenen törene;
- Uluslararası Atom Enerjisi Ajansı (UAEA) Genel Direktörü Rafael Grossi,
- Macaristan Dışişleri ve Dış Ticaret Bakanı Péter Szijjártó,
- Rosatom Genel Müdürü Aleksey Likhachev
katıldı.
Reaktör binasının temeline ilk betonun dökülmesi, UAEA standartlarına göre tesisin “inşa halindeki nükleer güç santrali” statüsüne geçtiğini ifade ediyor.
Macaristan İçin Stratejik Bir Dönüm Noktası
Bu aşamaya geçilmesi, Macaristan’ın nükleer enerji alanındaki gelişimi açısından kritik bir eşik olarak değerlendiriliyor. Aynı zamanda, nükleer enerjinin barışçıl kullanımı kapsamında Macaristan ile Rusya arasında 1956 yılında başlayan iş birliğinin istikrarlı biçimde sürdüğünü de ortaya koyuyor.
Rosatom: “Paks-2 Uzun Soluklu İş Birliğimizin Devamı”
Törende konuşan Rosatom Genel Müdürü Aleksey Likhachev, şu ifadeleri kullandı:
“Bugün atılan bu simgesel adım, ülkelerimiz arasında yıllar içinde kurulan yapıcı ilişkilerin açık bir göstergesidir. Paks-2 NGS, uzun soluklu iş birliğimizin doğal bir devamıdır. Bu proje, Macaristan’ın ulusal ekonomisinin gelişimini destekleyecek stratejik bir kazanım sunarken, Rosatom açısından da nükleer sektördeki lider konumumuzu bir kez daha teyit etmektedir.”
İnşaata Nükleer Güvenlik Onayıyla Başlandı
Macaristan Atom Enerjisi Kurumu (HAE), 4 Kasım 2025 tarihinde, Paks-2 NGS’nin 5. Güç Ünitesi’nde ilk beton dökümüne ve nükleer ada kapsamındaki yapıların inşasına izin veren lisansları onayladı.
2022 yılında verilen ana inşaat lisansına ek olarak düzenlenen bu izinler, projenin:
- Uluslararası,
- Avrupa Birliği,
- Ulusal nükleer güvenlik standartları
ile tam uyumlu olduğunu teyit ediyor.
Projede, aktif ve pasif güvenlik sistemlerinin birlikte kullanıldığı bütüncül bir güvenlik yaklaşımı uygulanarak, nükleer güvenlik gerekliliklerinin eksiksiz biçimde karşılanması hedefleniyor.
TKU MAGAZİN sitesinden daha fazla şey keşfedin
Subscribe to get the latest posts sent to your email.
